Przygotowałam zestawienie zabaw/ aktywności/ pomysłów do pracy, których głównymi bohaterami są różnego rodzaju kamienie.
Wykorzystanie kamieni w pracy z dziećmi:
1. Określanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, rodzinie – prosimy dziecko, aby wyobraziło sobie, że kamienie to np. jego koledzy ( członkowie rodziny). Następnie zadaniem dziecka jest rozmieszczenie kamieni np. na tacce z piaskiem. Którym kamieniem jest dziecko? Kto jest największym kamieniem. Kto najmniejszym? Który kamień jest najbliżej dziecka, który najdalej? Czy coś mu się nie podoba w takim rozmieszczeniu kamieni ? Dziecko może pomalować kamienie, nadać im “wygląd”, “wyraz twarzy”.
2. Genogram – kamienie możemy wykorzystać w celu poznania rodziny, rodzinnych relacji.
3. Amulet – mały kamień, pomalowany przez dziecko może służyć jako talizman, “przypominajka” o mocnych stronach dziecka Kamyczki mocy
4. Tworzenie historii – kamienie możemy wykorzystać podobnie jak Story Cubes. Malujemy na nich (lub przyklejamy wycięte np. z gazet obrazki): przedmioty, postacie, zwierzęta, zjawiska przyrody…Dzieci wybierają bądź losują kamienie i tworzą opowiadania.
5. Kamienie “wzmacniające” – Możemy stworzyć z dzieckiem kilka kamieni, przedstawiających różne cechy, “powiedzenia”: ( cierpliwość, siła, bądź dla siebie dobry, ufaj sobie, radość ). Kamienie umieszczamy w specjalny woreczku bądź pudełku. Kiedy dziecko ma potrzebę, może wybrać, który kamień będzie mu danego dnia towarzyszył.
6. Kamienie “emocje” – na kamieniach rysujemy “buźki” przedstawiające różne emocje. Umieszczamy je w pojemniku.
Możemy: – losować kamienie i bawić się w pokazywanie, zgadywanie i nazywanie emocji
– wykorzystywać kamienie “emocje” do określania, jak w danym momencie dziecko się czuje, co jest tego powodem
– do rozpoznawania i nazywania emocji pojawiających się w różnych sytuacjach. Do tej zabawy potrzebujemy zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne sytuacje społeczne. Omawiamy z dzieckiem, co znajduje się na grafice, następnie dziecko wybiera kamienie, które jego zdaniem przedstawiają emocje odczuwane przez postacie znajdujące się na zdjęciach
– linia czasu: rysujemy na kartce linie i zaznaczamy różne miejsca, sytuacje, których dziecko doświadczyło w ciągu dnia, np: 8:00, dom, kłótnia z bratem, 10:30, szkoła, sprawdzian z matematyki itd.. Następnie na zaznaczonych na linii punktach dziecko kładzie wybrane z woreczka/ pojemnika kamienie “emocje” – rozmawiamy o nich, o ich natężeniu, o sposobach radzenia sobie, regulacji emocji.
7. Kamienie ” Na dobry początek” – fajne, na zajęcia integracyjne, “na poznanie się”. Nie do końca są to kamienie, raczej przeźroczyste szkiełka. Potrzebujemy: klej ( typu magic), wycięte z kolorowych kartek kółeczka, oraz hasła, pytania do umieszczenia na nich: ulubione zwierzę, idealny dzień, największe marzenie….Dzieci losują takie “szkiełko i odpowiadają na pytanie ( mogą to samo pytanie zadać wybranej osobie lub odłożyć je do woreczka)
Marta
21 lis 2018Ciekawe pomysły. Gdzie można nabyć takie kamienie? Przychodzą mi na myśl jedynie sklepy ogrodnicze
Kasia
21 lis 2018Zamawiałam w internecie jakiś czas temu. Ale myślę, że w sklepach ogrodniczych powinny być.