Mamy trudność w mówieniu o sobie dobrze. Zazwyczaj dostrzegamy to, co nam nie wychodzi, nie udało nam się, to, z czym mamy trudność.
Podobnie jest z dziećmi. Dodatkowo słyszą z wielu stron, że mają się postarać, zrobić coś lepiej, dokładniej. Słyszą porównania do koleżanki ze szkoły: ” Ona tak świetnie tańczy, a ćwiczy krócej od ciebie”, kolegi z podwórka, “on to już umie, a ty jeszcze nie”. Krytykowanie, porównywanie osłabia wiarę w siebie i własne możliwości.
Dlatego dzisiejsza propozycja polega na tym, aby dostrzec swój potencjał, swoje możliwości, umiejętności, najdrobniejsze osiągnięcia.
Może dziecko dokonało dzisiaj czegoś, nad czym długo pracowało? Może pierwszy raz samo obrało ogórka? Może dzisiaj ćwicząc jazdę na rowerze wywróciło się tylko jeden raz? Może wykazało się większą cierpliwością przy odrabianiu zadania?
Do pobrania: Doceń siebie (5 zalet)
Pomoc przeznaczona jest dla dzieci w wieku szkolnym. Jednak w prostszej wersji również dla przedszkolaków: mogą narysować lub powiedzieć o czymś, w czym są dobre, co potrafią. Sprawdzi się na zajęciach indywidualnych oraz grupowych.
Możecie wypełnić ją również w domu. Zachęcam, aby wykonać zadanie wspólnie z dzieckiem: każdy ma swoją kartę: rodzic i dziecko. Każdy pisze o sobie. Czytacie, rozmawiacie, spędzacie razem czas :). Dorosły może pomóc dziecku: przypomnieć mu o czymś, delikatnie naprowadzić.