Dwie propozycje gier/zabaw dla dzieci. Gry rozwijają umiejętność nazywania, rozpoznawania emocji, dopasowywania emocji do sytuacji społecznych, analizowania sytuacji społecznych pod kątem pojawiających się emocji ich przyczyn i ewentualnych skutków.
- “Emocjonalne zwierzątka”. Potrzebujemy: planszy, kostki, pionków ( zdaje się na pomysłowość dzieci: były już ludziki z lego, zwierzątka z lego, kolorowe spinacze, kolorowe klamerki). Zaczyna osoba, która wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety. Zadaniem dziecka jest nazwanie emocji na polu, na którym stanie i podanie kiedy ostatnio doświadczyło tej emocji i dlaczego ( np: radość – kiedy ostatnio byłeś szczęśliwy i dlaczego/co się wydarzyło?). Wyjątkiem są pola oznaczone gwiazdką – jeżeli zawodnik stanie na tym polu, podaje nazwę emocji i losuje kartę z sytuacją społeczną – jego zadaniem jest opisanie co widzi, jakie emocje pojawiają się na obrazku, co może być ich przyczyną. Jeśli odpowie – może przeskoczyć o 2 pola. Ostatnie pole z żółwiem: na tym polu dziecko mówi, o tym co sprawiłoby mu w tym momencie największą radość.
Jeżeli chodzi o pola z gwiazdką i przykłady sytuacji społecznych. Wykorzystuje bardzo często wycinki z gazet. Układam je sytuacją do dołu, tak by dzieci nie widziały co losują.
Lub korzystam z sytuacji przedstawionych w książce ” Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu” P. Howlin, S.Baron-Cohen, J. Hadwin. Są one bardzo schematyczne i proste, odpowiednie dla młodszych dzieci.
Kolorowe ilustracje pochodzą z teczki: “Diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym” M. Walkowiak, A. Wrzesiak, D.Szwugier.
Po wylosowaniu sytuacji, pytamy: ” Co widzisz na obrazku?”, “Jakie emocje się na nim pojawiają?”, “Jak myślisz, co czuje ta dziewczynka/chłopiec?” , ” Co mogło się wydarzyć, że ona/on tak się czuje?”, “Co może zrobić ta dziewczynka następnym razem?”
2. “Buźki” – jest to modyfikacja poprzedniej gry. Jeśli nie ma się planszy można na szybko narysować ją odręcznie. Zasady są podobne. Gracze rzucają kostką, stają na kolejne pola, z tym że stając na każdym polu szukają wśród zdjęć takiej samej emocji. Po czym odpowiadają na pytania: “Co przedstawia zdjęcie?” , “Jaka jest ta Pani/Pan?”, “Kiedy Ty ostatnio byłeś wesoły/smutny…?”, “Co się wtedy stało?”, “Czy ktoś z tobą wtedy był?”, ” Czy mogłeś/ mogłaś zrobić coś inaczej?”
Jako zdjęć emocji często wykorzystuje karty “Emocje” – Wydawnictwa Harmonia.
Karty te są o tyle fajne, że na odwrocie zdjęcia znajduje się grafika z tą samą emocją, więc dziecko może sprawdzić, jeżeli nie jest pewne wyboru.
Pytania są tylko sugestią, tak naprawdę możemy pytać o wszystko, co przyjdzie nam do głowy :). Oczywiście związane z emocjami i sytuacjami społecznymi.
Plansze również można stworzyć razem z dzieckiem lub dziećmi, które bardzo to lubią :). Mogą być na nich buźki, zwierzątka, postacie – co tylko przyjdzie wam do głowy.
Plansze do pobrania:
Aga
18 sty 2018Czy mogę prosić o plansze?
admin
19 sty 2018Plansze przesłałam na Pani maila.
Pozdrawiam.
Ania
29 sty 2018Poproszę planszę 😀
admin
30 sty 2018Plansze wysłałam na maila 🙂
Emilia
31 sty 2018Dzień dobry,
czy mogę prosić o przesłanie planszy ze zwierzątkami?
Pozdrawiam serdecznie
admin
1 lut 2018Dzień dobry. Plansze do pobrania zamieściłam na stronie 🙂 Można pobrać i wydrukować. Pozdrawiam.
aska
17 lut 2018Poproszę plansze.
admin
18 lut 2018Plansze dostępne są na stronie do pobrania.
Rejduch Aneta
27 mar 2018Proszę o plansze 🙂
Kasia
2 kwi 2018Witam. Plansze dostępne są na stronie 🙂
Danuta
13 lut 2019Witam moge prosić o plansze
Kasia
14 lut 2019Plansze są dostępne na stronie, na samym dole. https://smallsteps.pl/materialy-do-pracy/gry-emocje-gramy-emocje-nazywamy/#.XGW9d-JKhN0
Elżbieta
30 paź 2020Bardzo się cieszę, że trafiłam na Pani stronę.
Kasia
13 lis 2020Cieszę się, że Pani tu jest 🙂