Small steps. Psychologia, rodzicielstwo, relacja.

Kamienie – pomysły do pracy z dziećmi.

Przygotowałam zestawienie zabaw/ aktywności/ pomysłów do pracy, których głównymi bohaterami są różnego rodzaju kamienie.

Wykorzystanie kamieni w pracy z dziećmi:

1. Określanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, rodzinie – prosimy dziecko, aby wyobraziło sobie, że kamienie to np. jego koledzy ( członkowie rodziny). Następnie zadaniem dziecka jest rozmieszczenie kamieni np. na tacce z piaskiem. Którym kamieniem jest dziecko? Kto jest największym kamieniem. Kto najmniejszym? Który kamień jest najbliżej dziecka, który najdalej? Czy coś mu się nie podoba w takim rozmieszczeniu kamieni ? Dziecko może pomalować kamienie, nadać im “wygląd”, “wyraz twarzy”.

2. Genogram – kamienie możemy wykorzystać w celu poznania rodziny, rodzinnych relacji.

3. Amulet – mały kamień, pomalowany przez dziecko może służyć jako talizman, “przypominajka” o mocnych stronach                         dziecka  Kamyczki mocy 

4. Tworzenie historii – kamienie możemy wykorzystać podobnie jak Story Cubes. Malujemy na nich (lub przyklejamy wycięte np. z gazet obrazki): przedmioty, postacie, zwierzęta, zjawiska przyrody…Dzieci wybierają bądź losują kamienie i tworzą opowiadania.

 

5. Kamienie “wzmacniające” – Możemy stworzyć z dzieckiem kilka kamieni, przedstawiających różne cechy, “powiedzenia”: ( cierpliwość, siła, bądź dla siebie dobry, ufaj sobie, radość ). Kamienie umieszczamy w specjalny woreczku bądź pudełku. Kiedy dziecko ma potrzebę, może wybrać, który kamień będzie mu danego dnia towarzyszył.

6. Kamienie “emocje” – na kamieniach rysujemy “buźki” przedstawiające różne emocje. Umieszczamy je w pojemniku.

Możemy:                                                                                                                                                                                                                             – losować kamienie i bawić się w pokazywanie, zgadywanie i nazywanie emocji

– wykorzystywać kamienie “emocje” do określania, jak w danym momencie dziecko się czuje, co jest tego powodem

– do rozpoznawania i nazywania emocji pojawiających się w różnych sytuacjach. Do tej zabawy potrzebujemy zdjęcia, ilustracje przedstawiające różne sytuacje społeczne. Omawiamy z dzieckiem, co znajduje się na grafice, następnie dziecko wybiera kamienie, które jego zdaniem przedstawiają emocje odczuwane przez postacie znajdujące się na zdjęciach

– linia czasu: rysujemy na kartce linie i zaznaczamy różne miejsca, sytuacje, których dziecko doświadczyło w ciągu dnia, np:  8:00, dom, kłótnia z bratem, 10:30, szkoła, sprawdzian  z matematyki itd.. Następnie na zaznaczonych na   linii punktach dziecko kładzie wybrane z woreczka/ pojemnika kamienie “emocje” – rozmawiamy o nich, o ich  natężeniu, o sposobach radzenia sobie, regulacji emocji.

7. Kamienie ” Na dobry początek” – fajne, na zajęcia integracyjne, “na poznanie się”. Nie do końca są to kamienie, raczej przeźroczyste szkiełka. Potrzebujemy: klej ( typu magic), wycięte z kolorowych kartek kółeczka, oraz hasła, pytania do umieszczenia na nich: ulubione zwierzę, idealny dzień, największe marzenie….Dzieci losują takie “szkiełko i odpowiadają  na pytanie ( mogą to samo pytanie zadać  wybranej osobie lub odłożyć je do woreczka)

 

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Ciekawe pomysły. Gdzie można nabyć takie kamienie? Przychodzą mi na myśl jedynie sklepy ogrodnicze

    1. Zamawiałam w internecie jakiś czas temu. Ale myślę, że w sklepach ogrodniczych powinny być.

Dodaj komentarz

Close Menu