Gra na emocjach to propozycja Wydawnictwa Nasza Księgarnia. Przeznaczona dla 3-10 graczy. Proponowany wiek to 10 – 100 lat. Młodsze dzieci mogą mieć po prostu problem z interpretacją symbolii, które widnieją na kartach, a na nich głównie opiera się gra.
Co znajdziemy w środku?
- instrukcję
- 5 kart z przykładowymi pytaniami
- 110 kart z symbolami
- 5 kart bez symboli, na których gracze mogą narysować swoje, wymyślone symbole
Jak gramy?
Każdy gracz otrzymuje 5 kart, których nie pokazuje pozostałym. Grę rozpoczyna najstarsza osoba. Zadaje pozostałym uczestnikom pytanie: “Jak się czuję, gdy…” i podaje dowolną sytuację, prawdziwą lub wymyśloną. Jeśli ma problem z wymyśleniem pytania, może skorzystać z kart z przykładowymi pytaniami, zadać jedno z nich lub na jego przykładzie wymyślić swoje. Przykładowe pytania można dowolnie modyfikować.
Pozostali gracze w odpowiedzi na pytanie wybierają 1 z 5 swoich kart, tę która według nich najlepiej pasuje. Wykładają ja tak, aby inni gracze nie widzieli symbolu znajdującego się na karcie.
Osoba, która zadawała pytanie bierze wszystkie wyłożone karty i miesza je. W ten sposób nie wie, kto jaką wyłożył. Następnie odkrywa karty i interpretuje znajdujące się na nich symbole. Wybiera tą, która najtrafniej określa jego emocje. “Właściciel” karty zdobywa punkt, zabiera kartę i kładzie ją przed sobą na stole.
Gracze biorą ze stosu nowe karty, tak aby mieć ich znowu 5.
Rozpoczyna się kolejna runda.
Zgodnie z instrukcją gra kończy się, gdy któryś z graczy zdobędzie 3 punkty. Ale z doświadczenia wiem, że gra tak się podoba, że na 3 punktach się nie kończy :). Można więc ustalić do jakiej liczby punktów się gra.
2 wariant gry zakłada wykładanie nie 1 a 2 kart . Karty muszą być tak dobrane, aby osoba zadająca pytanie mogła połączyć je ze sobą tworząc krótką historyjkę.
Jest to propozycja do wykorzystania zarówno w domu do zabawy z dziećmi, jak i jako gra towarzyska dla dorosłych. Bardzo fajnie sprawdza się na zajęciach w szkole z dziećmi oraz młodzieżą. “Gra na emocjach” w formie świetnej zabawy wpływa na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, doskonalenia umiejętności wyrażania, odczytywania, rozumienia emocji, kształtowanie empatii.
Zanim zaczniemy grę możemy:
- zaproponować uczestnikom zabawę w “Podaj emocję, jaką znasz i powiedź kiedy tak się czułeś”/ “Uczucie, jakiego doświadczyłeś”. Zadaniem każdego uczestnika jest podanie po prostu jakiejś emocji i opisanie w jakiej sytuacji jej doświadczył.
- pobawić się w skojarzenia: jedna osoba losuje kartę, a pozostali podają uczucia, jakie kojarzą im się z symbolem przedstawionym na karcie
- podajemy dzieciom jakąś emocje np. smutek, natomiast dzieci wymyślają wydarzenia, które mogą taką emocje powodować ( podają przyczynę)
Karty z symbolami wykorzystywałam również jako “grę karcianą”. Grupa siadała w kole. Jedna osoba losowała jedną lub dwie karty z symbolem, mówiła z czym jej się kojarzą – pozostali starali się wymyślić do tego jakąś śmieszną historyjkę, tak aby zawierała skojarzenia osoby z kartą. Następnie kolejna osoba losowała kartę i tak, aż się nam nie znudziło :).