Dziennik uczuć – kolejna propozycja do pracy z dzieckiem.

Moja dzisiejsza propozycja to Dziennik uczuć.

Dziennik uczuć jest bardzo ciekawym pomysłem na “monitorowanie” emocji dziecka, lepsze poznanie dziecka, jego świata. Rozwija w dziecku umiejętność wglądu we własne emocje, przyglądania się sytuacjom je wywołującym, analizowanie przyczyn oraz ewentualnych skutków zachowań podjętych pod wpływem emocji. Młodszym dzieciom pozwala na doskonalenie rozpoznawania i nazywania emocji. Możliwości wykorzystania jest wiele:

  1. Daje dziecku zeszyt, który dziecko podpisuje, przyozdabia jak chce. Informuje, że to będzie specjalny pamiętnik – jego uczuć. Dziecko do kolejnego spotkania, codziennie wybiera jedną sytuacje, która w danym dniu pod jakimś względem była dla niego trudna/wyjątkowa/niespodziewana. Dziecko opisuje tą sytuacje, bądź ją rysuje ( w zależności od umiejętności lub chęci). Następnie pisze lub rysuje jak się wtedy czuło. Na spotkaniu omawiam z dzieckiem poszczególne sytuacje, dopytuję czy z perspektywy kilku dni emocje są tak samo silne.
  2. Podobnie jak w pierwszej propozycji, z tym że dziecko ( poza podaniem sytuacji oraz nazwania emocji) dopisuje bądź rysuje, co zrobiło w danej sytuacji, komu o niej powiedziało. Na spotkaniu dopytuję, czy z perspektywy czasu zachowałoby się tak samo, czy coś by zmieniło.
  3. Ta wersja dotyczy konkretnej emocji. Jeżeli wiemy na przykład, że dziecko często się złości, możemy poprosić, aby każdego dnia pisało/rysowało sytuację, która wywołała złość. Następnie dziecko określa na skali ( lub na termometrze złości – do pobrania na stronie internetowej) jak bardzo się wtedy złościło. Na spotkaniu omawiamy sytuacje, jak zachowało się dziecko, porównujemy skale po to, by pokazać dziecku, co wywołuje w nim największą złość.
  4. Kolejna propozycja zakłada pracę wspólną: dziecka i rodzica. W dzienniku opisują/rysują – wspólnie, sytuację konfliktową/trudną. Następnie pod sytuacją każde osobno opisuje/rysuje swoje emocje, sposób widzenia danej sytuacji, ewentualne przyczyny, zachowanie będące jej następstwem. Jeżeli dziecko nie chce żeby rodzic widział, co pisze, może to zrobić na karteczkach samoprzylepnych – na odwrocie. Na spotkaniu omawiamy wspólnie wydarzenia i emocje.

Poza pisanem i rysowaniem, dzieci mogą sięgnąć również do innych form, jak np. wyszukiwanie emocji, sytuacji w gazecie – wycinanie i przyklejanie na strony dziennika.

Pomoc do wykorzystania zarówno gabinecie, w szkole, jak i w domu. Rodzic może razem z dzieckiem tworzyć lub omawiać wpisy pojawiające się w dzienniku.

 

Dodaj komentarz

Close Menu
×

Koszyk