Regulacja emocji w grupie – zabawy.

                                          Jedenaście zabaw wspierających w regulacji dla grupy. 

1.Drzewo.

Wyobraź sobie, że jesteś drzewem. Twoje plecy to jego pień. Twoje stopy to korzenie. Stań w lekkim rozkroku, mocno, mocno wciskając stopy w podłogę, tak jakbyś chciał je do niej przykleić. Zrób wdech – zatrzymaj go, zaciśnij oczy, napnij brzuch, zaciśnij pięści, nogi, pośladki. Zrób wydech, rozluźnij mięśnie: otwórz oczy, dłonie, delikatnie poruszaj nogami.

Przychodzi wichura, więc wszystkie gałęzie mocno się kołyszą – poruszaj rękami, palcami. Powtórzcie 4 – 5 razy.

2.Filip mówi.

Wybierzcie jedną osobę, która staje się „ Filipem”. Filip przekazuje grupie za pomocą krótkiego zdania, co mają robić np. „Filip mówi: dotknij swojego nosa”, „ Filip mówi: zrób 3 powolne wdechy i wydechy” – dzieci wtedy wykonują to, o czym mówił Filip. Jeśli Filip mówi: „Podskocz na jednej nodze” – wówczas dzieci nie wykonują polecenia. Filipem – może być Pani ( jeśli grupa ma trudność z wyborem pierwszej osoby), Filipem może być po kolei każde dziecko lub za każdym razem inne.

3. Czerwone – zielone światło.

Jedna osoba ( policjant ) stoi na jednym końcu sali/boiska, grupa na drugiej. Kiedy policjant mówi „Zielone światło” – grupa zaczyna biec/iść w jego kierunku, kiedy mówi „czerwone światło” – zadaniem grupy jest zatrzymanie się. Jeśli ktoś nie zdąży się zatrzymać – wraca na linię. Nikt nie wygrywa, nikt nie przegrywa.

4.Statua.

Jedna osoba stoi po jednej stronie sali/boiska – Statua. Grupa na drugim. Kiedy Statua jest obrócona tyłem, grupa się porusza w jej kierunku, kiedy obraca się przodem – zadaniem grupy jest zatrzymanie się w bezruchu.

5. Zamrożenie.

Grupa swobodnie porusza się po sali. Jedna osoba trzyma patyk/różdżkę, którą stara się dotknąć pozostałe osoby. Jeśli kogoś dotknie, ta osoba staje w miejscu i nie rusza się – zostaje zamrożona. Pozostałe osoby mogą ją odmrozić poprzez dotknięcie ( można ustalić wcześniej w jakie miejsce na ciele, np. w kolano, stopę). Wówczas odmrożona osoba wraca do zabawy.

6.Taniec – zamrażaniec.

Wybieramy muzykę. Początkowo może to być muzyka szybka i energiczna, a taniec szalony. Następnie zmieniamy muzykę na spokojniejszą, a taniec na wolniejszy, tak aby wesprzeć dzieci, które potrzebują więcej czasu i etapu przejściowego do wyjścia z zabawy.  Kiedy muzyka gra – dzieci tańczą. Kiedy zostaje zatrzymana – dzieci zatrzymują się miejscu.

7.Rytmy. 

   Jedno dziecko klaszcze w danym rytmie – pozostali próbują naśladować wyklaskując ten sam rytm.

8.Głośno – cicho.

Jedna osoba jest tą, która ustala ruchy do wykonania: np. tupiemy nogami – mówi też: cicho lub głośno. Np. „Tupiemy nogami – głośno”, a za chwilę „Tupiemy cicho”, następnie znowu „ tupiemy głośno”. Powtarzamy kilka razy, następnie zmieniamy czynność.

       Przykłady:

  • klaskanie
  • tupanie
  • skakanie
  • chodzenie
  • bieganie
  • klepie po brzuchu

9.Wąż.

Wyobraźcie sobie, że jesteście wężami ( dzieci mogą stać lub leżeć na placach). Zróbcie powolny wdech nosem, a następnie jeszcze wolniejszy wydech ustami rownocześnie sycząc jak węże. Powtórzcie 5 razy.

10.Gotowi, do startu … .

Wybieramy jedną osobę, lub może być to Pani ( osoby mogą się zmieniać). Wybrana osoba mówi:

Gotowi, do startu … porusz się (dzieci ruszają ciałem – wcześniej ustalamy jaki ma to być ruch, np. trzęsiemy cały ciałem, poruszamy się, jak roboty)

Gotowi,  do startu…  ananas  (nikt się nie rusza)

Gotowi, do startu ……marchewka (nikt się nie rusza)

Można zmienić aktywność, można również zmienić słowa ( ananas, marchewka), chodzi o to, aby dzieci nie poruszały się na ustalone słowa.

Trudniejsza wersja, gdy określamy, że za każdym słowem stoi jakiś ruch lub jego brak. Wcześniej ustalamy to z dziećmi. Np:

Gotowi, do startu …  banan ( dzieci podskakują)

Gotowi, do startu … malina  ( dzieci się nie ruszają)

Gotowi, do startu … jarzębina ( dzieci trzęsą całym ciałem).

11. Trzy kolory.

Wybieramy osobę, która otrzymuje trzy kartki w różnych kolorach, które będzie pokazywała pozostałym. Można również przygotować trzy kolorowe koła i przymocować je to patyka, tak aby powstało coś przypominającego lizak policyjny.

Czerwony – nikt się nie rusza

Zielony  –  dzieci chodzą, skaczą, biegają

Żółty – zwolnienie ruchu, czyli dzieci chodzą, skaczą, biegają,  ale o wiele wolniej.

 

Zdjęcie: Unsplash, Robert Collins

Dodaj komentarz

Close Menu
×

Koszyk